úterý 27. září 2016

Záhon na jahody

Naše zahradní jahody potřebují nutně přesadit.Stíní jim totiž popínavá růže,takže jsme sice měli velkou úrodu,ale nebyly tak sladké.Navíc se mi rozrůstají dál než jim chci povolit.
Máme malou zahrádku,takže řešením by byl vyvýšený záhon.Ale jakého tvaru a z jakého materiálu?

Původní jahodový záhon




Dřív se mi líbily spirály z kamenů.Jednu takovou jsme na zahradě měli-mini na bylinky.Jenže bylinky se rozrostly a pak přesadily jinam,zůstala jen pažitka a plevel.Takže jsem si řekla,že spirála zbytečně zabírá místo,že se mi už ani nelíbí a kameny z ní využiju jinak.Tak jsem ji rozbourala a na jejím místě vznikne jahodový záhon.


Spirála z Pinterestu

Naše bylinková spirála po založení







Ale pořád nevím jaký...Zaujal mě záhon zvaný klíčová dírka.Je to prý velmi tradiční a praktický způsob pěstování.Jenže tolik kamenů ani cihel nemám.

zdroj Pinterest
Čeho máme hodně,je dřevo,hlavně z palet.Takže manžel mi chtěl vyrobit pyramidu,kterou má i jeho mamka.Já říkala,že je to moc pracné na to,že se za pár let rozpadne.Takové plýtvání časem nemám ráda.Potřebuju záhon co nejdřív,abych mohla nejpozději v září přesadit/zasadit.

http://www.mimibazar.cz/rodinne_foto.php?id=4373915&user=0&order=0&typ=2013

A pak asi během pár vteřin mi projel hlavou jednoduchý záhon z palet.Nakonec jsem objevila podobný na internetu.Ale náš je super jednoduchý.

http://www.promaminky.cz/kreativni-dilna/zahrada-224/zahon-na-jahody-436

Prostě jsme vzali čtyři stejné palety,ani to nejsou europalety,jen jednorázovky,a přišroubovali je k sobě jako truhlík.Mezery mezi prknama využiju na osázení dalšími sazenicemi.


Na vybrané místo jsme položili netkanou textilii a na ní kačírek,aby se dřevo zespodu tolik nemáčelo.
Úplně vespod by mělo být řídké pletivo,kvůli myším atd.,to jsme ale nesehnali.Druhý den manžel našel zbytek perlinky,tak jsme ji položili alespoň na ten kačírek.



Boky-mezery mezi prknama jsme vyplnili netkanou textilií. Měli jsme jen zbytky,ale stačily.Upevňovali jsme hřebíky,protože jsem nemohla najít připínáčky.Zadní stranu osazovat nebudu,tak jsme přitloukli silný karton.



Kvůli dobrému zavlažování vyvýšených záhonů je dobré dát doprostřed nějakou třeba plastovou trubku,do které se v horních dvou třetinách provrtají otvory,spodek se utěsní a celá trubka se omotá netkanou textilií,aby se pak neucpala bahnem.
My jsme zase improvizovali.Manžel opět někde vyštrachal drenážní rouru,tu jsme tedy obmotali textilií a zespodu ucpali smotkem zbytků netkané textilie.Snad to bude fungovat.






Pak jsme začali vrstvit.Dospodu pár větviček a pak už obsah našeho kompostiéru (ještě nerozložené kartony od vajec,skořápky,dvě melounové slupky a nějaký ten drn a pak už spousta humusu a brouků), dvě kolečka hlíny,dva koše posekané trávy,zbytek granulek hnoje a nakonec kvalitní kupovaná zemina.





Všechny vrstvy jsou důkladně prolité vodou.
Počkáme 14dní,aby si hlína sedla a začneme sázet.





Nakonec jsem koupila nové sazeničky jahod a to ranou odrůdu,středně ranou,pozdní a stáleplodící,protože jsem si uvědomila,že naše staré jahody na záhonu jsou už opravdu staré a příští rok už oslaví tři roky plodnosti,tudíž poslední u jahod doporučovaný.Takže jsem je ponechala,kde jsou a až příští rok odplodí,půjdou rostlinky na kompost.

Boční osázení








Když budou v zimě holomrazy,záhon obalím bílou netkanou textilíí.